Monday, June 15, 2009

Senang oR Kaya...

if ikut kata hati memang kadang2 terpikir nak kaya.. n boleh beli apa saja yang kita nak.. boleh dapat apa saja dengan duit yang ada.. tak perlu berhutang.. boleh beli rumah or keta dengan cash..(bank bagi ker.. rugi ar dia kan tak dapat interest..emm..).. tapi bile pikir punya pikir... aku rasa aku tak boleh jadi kaya cause masa miskin nih pon aku selalu lupa dia apatah lagi biler kaya n tiap2 hari g shopping... tiap2 minggu pegi travel n g overseas.. n ade masa ker untuk aku baca quran.. n ada masa ker buat solat sunat.. boleh full kan ke solat 5 waktu aku waktu tuh..

n aku rasa nak senang n sentiasa ada duit biler memerlukan.. n tak perlulah nak kaya.. n aku rasa aku taknak beli harta banyak2 if aku ader duit pon... if boleh aku nak satu umah n satu keta pon dah cukup.. tapi nak umah yang best n keta yang best la of course.. hehe... sebab?? setelah aku mengalami kehidupan aku selama 25 tahun 7 bulan nih macam2 benda bermain kat otak aku.. contohnya semasa umi aku meninggal.. until now harta umi aku tak settle lagi.. n selagi harta umi tak settle n tak dibahagi2 selagi tuh umi tak lepas lagi.. padahal harta umi takder la banyak just rumah kat jb, 2 or 3 tanah kat terengganu tapi disebabkan itu adalah harta yang sukar dibahagikan or in accounting term is known as fixed asset, it still pending sampai sekarang.. n aku terpikir if satu hari nanti atok aku dah takder, ceritanya akan jadi lebih panjang kerana harta tuh akan jatuh ke nenek tiri aku n pakcik2 n makcik2 aku.. is it that very complicated?? n function Amanah Raya?? it very slow... n macam2 procedure.. n dah dekat 5 tahun umi meninggal tapi still benda2 tuh tak settle.. kesian kat umi aku kan... tapi inshaallah aku doakan umi aman kat sana.. n kitaorang adik beradik try usaha mempercepatkan pembahagian bukan kerana tamakkan harta tapi itu adalah tanggungjwb n tapi if process Amanah Raya adalah slow tak leh nak cakap apa la kan....

n disebabkan aku tak tau biler aku akan meninggalkan bumi n masuk ke alam lain, seperti juga umi aku yang tak tau biler dia akan tinggalkan bumi nih.. n tak sempat untuk tulis wasiat or whatsoever.. aku rasa aku tak nak pegang harta yang aku rasa sangat complicated untuk dibahagi2kan ke anak2 aku.. or another solution muda2 nih aku buat wasiat.. n tuh pon akan menjadikan persoalan if aku ada satu or dua rumah n anak aku ada 3 orang n how that aku akan bahagikan... so that very difficult n hard to think.. so better i'm just have money to easy to contribute kan..

n kesimpulannya it is very easy to jadi senang dari kaya raya yang menyusahkan kita masa kita dah takde nanti.

n aku rasa aku sangat berfikiran kampung or berfikiran kuno sikit.. tapi that is what i feel.. huhuh.. tulah memang ikut apa yang YAH cakap kita boleh jadi kaya dengan membeli property seperti rumah n disewakan.. tapi disebabkan aku rasa aku taknak jadi begitu kaya n taknak simpan fixed assets aku taknak beli property.. tapi mayb satu hari nanti aku akan berubah pulak wallahualam la kan.. manusia bila2 boleh berubah.. huhhu...

Apsal tetiba aku nak pikir benda2 nih.. nampak sangat takda keje kan.. ish..ish.. mentang2 bos g meeting.. sabar jele...

oklah.. end here..

2 comments:

FatiYahh said...

Yam,

Kaya tu subjektif. Kau kaya bila kau rasa kau kaya. Tak perlu nak kaya macam orang lain.

Pengalaman masing-masing berbeza. Aku pun ada sebab kenapa bersungguh sangat nak beli property. Sama macam kau bersungguh nak senang.

Yang penting bahagia dan diberkati betul?

mariamsss.blogspot.com said...

fatiyah,

yes..definitely..
tulah yang penting kita bahagia kan..
biasala masing masing ada mission n cara tersendiri dalam kehidupan..sama la macam kita.. huhu..

whatever pon aku sentiasa menyokong apa yang ko buat..huhu.. cause apa yang ko cakap tuh memang btol..