Tuesday, February 3, 2009

BudaK BudaK zaMan KiNi VersiOn 1...

tiba tiba aku terbaca blog "hilang punca" tapi tak berapa nak hilang punca sangat la..
n tetiba gak aku nak mngulas pasal budak2 zaman sekarang.. kenapa ek semakin maju n semakin pandai budak2 zaman sekarang semakin bodoh dan cetek akal fikiran diaorang..

n kekadang aku tanya jawapan derang aderlah tension... meh sini aku citer kisah idup aku n lu pikirlah sendiri betapa tension nyer kehidupan aku n dek beradek aku yang sekarang alhamdulillah dah berjaya.. n aku pelik kenapa adik2 aku yang tak pernah hadapi ketensionan seperti kitaorang pada zaman dulu menjadi perangai pelik n konon2nyer tension n tah apa2 lagi la alasan..

zaman aku bermula... yang aku ingat masa umur aku 6 tahun kot.. masa tuh aku ingat lagi la birthday aku.. n dulu2 family aku dikategorikan kaya la kot cause suma jenis keta pada zaman itu aku pernah rasa naik n cakap nak beli aper pun dapat. tapi kitaorang jarang meminta2 ngan umi n abah.. n pada zaman tuh abah selalu bawak pergi shopping complex n bagi masa 10-20minutes cari aper yang kitaorang nak.. n birthday aku masa aku 6 tahun aku mintak ngan abah aku "playdoh" ala permainan tanah liat yang ader tanah liat plus burger machine, fries machine tuh.. tapi tiba2 abah aku belikan "lego" ala yang permainan cantum2 boleh buat umah, pastuh cantum2 boleh buat keta n pada zaman aku lego tuh hg dia RM80++. n esoknyer or lusanyer aku pun dah tak ingat abahku membawa seorang perempuan muda umur dalam 20 kot.. n di sini aku bukan nak menceritakan pasal abah aku cuma aku nak cerita pengalaman aku sewaktu kanak2 n nak membesar. waktu umurku 7 tahun abah ku telah berkahwin lain.. n umiku sangat tabah n terima seadanyer.. n "mamaku" iaitu ibu tiriku yang pertama duduk satu bumbung dengan umiku. n walaupun waktu tuh aku baru nak masuk skolah n aku dah tau aper yang umiku alami.. DisiNilah kejatuhan abahku n mayb familyku...

then sewaktu giliran mamaku, umiku selalu ajak kitaorang lepak kat pantai lido n balik umah after maghrib. n waktu 2 gak umiku selalu bawak kitaorang almost all shopping complex yang baru bukak. n 1st umahku adalah teres 2 tingkat so takla selalu nampak muka mamaku cause mamaku pun jarang keluar bilik.. but apabila kitaorang mula move to umah umi iaitu banglo setingkat n n takder tangga yang memisahkan untuk mamaku tembung ngan umiku.. n lama kelamaan umiku dah tak berapa nak tahan.. n masa tuh jugak kitaorang sangat2 membenci abahku.. cause abahku pun bertukar menjadi seorang yang sangat panas baran... tapi umiku selalu cakap..."jangan macam tuh.. tuh kan abah awak so show respect sikit.. biarla..kan awak semua ada umi.."

ok.. end up here 1st.. to b continue after hujan berhenti.. huhuhh...

1 comment:

pemerepek said...

yam...
ni 1st time aku tau cite idop ko. ye la.. kita pon xserapat mana, kan..

apsal aku rasa cm lari topik je ek?

bukan ke aku ptt komen psl budak2 zaman skrg? konpius saya dgn diri saya ini. hahahaha...

anyway, sejarah lama, boleh dikenang. cuma jgn terlalu mengenang. nt merana diri. tapi, jgn dilupakan, sbb nt, tiada pedoman dlm hidop. kenangan, walau ke mana kita pergi, tetap kekal dlm ingatan kita.

alfatihah utk umi ko. walaupon aku xknl dia, hope dia aman kt sana. ko jgn lupa berdoa utk dia, k. dia dah xde ape, cume doa ank2 je yg leh bantu dia....


(aku dilanda tsunami keinsafan. alhamdulillah...)